iconΕΛΕΓΧΟΣ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΒΑΡΟΥΣ

Η διατροφή αποτελεί υψίστης σημασίας κομμάτι για την διαχείριση του σωματικού βάρους.
Σήμερα,η ανάγκη για οδηγίες ισορροπημένη διατροφής είναι αυξημένη καθώς η παχυσαρκία παίρνει όλο και πιο επικίνδυνες διαστάσεις.

Η λύση όμως στο πρόβλημα δεν είναι μια “δίαιτα” που θα ακολουθήσει κάποιος για ένα μικρό χρονικό διάστημα. Αντίθετα ένα πρόγραμμα διατροφής πρέπει να εστιάζει σε:

  • αλλαγής διατροφικής συμπεριφορά
  • υιοθέτηση ισορροπημένης διατροφής για κάλυψη των ανακών σε βιταμίνες , μέταλλα και μακροθρεπτικά συστατικά
  • βελτίωση τρόπου ζωής (όπως αύξηση φυσικής δραστηριότητας)
  • σωστό προγραμματισμό γευμάτων βάση των αναγκών του ατόμου
  • σταθερή απώλεια βάρους για καλύτερα αποτελέσματα σε μακροχρόνια βάση
  • διατροφική αγωγή με σκοπό την εκπαίδευση των διατροφικών ομάδων
  • προώθηση υγεινών και θρεπτικών τροφών για μεγαλύτερη ευεξία και πρόληψη νοσημάτων
  • προσέγγιση ενσυνειδητότητας (ημερολόγια καταγραφής, στόχοι ατόμου)

Για τον σχεδιασμό ενός εξατομικευμένου διαιτολογίου :

  • είναι απαράιτητη η λήψη ιστορικού, κατά το οποίο αξιολογούνται οι διατροφικές συνήθειες και το καθημερινό πρόγραμμα του ατόμου.
  • πραγματοποιούνται ανθρωπομετρικές μετρήσεις όπως βιοηλεκτρική εμπέδηση και χρήση δερματοπτυχόμετρου.
  • Αξιολογείται η σύσταση σώματος (ποσοστό λίπος και άλιπη μάζα σώματος) καθώς και καθορισμός BMI (Δείκτη Μάζα Σώματος)

iconΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Παιδική ηλικία & εφηβεία

Η διατροφή στην παιδική ηλικία παίζει ένα πολύ σημαντικό ρόλο για την υγιή σωματική ανάπτυξη του παιδιού. Ο οργανισμός έχει συγκεκριμένες ανάγκες σε ενέργεια και σε θρεπτικά συστατικά καθώς το σώμα του παιδιού αλλάζει και αναπτύσσεται.
Η διατροφή συμβάλει στην ανάπτυξη του εγκεφάλου, των οργάνων καθώς και στήν αύξηση της μυικής και οστικής μάζας. Μία μη ισορροπημένη διατροφή ( δηλαδή έλλειψη μικροθρεπτικών και μακροθρεπτικών συστατικών ή διατροφή πλούσια σε λίπη και ζάχαρη ) έχει βρεθεί να συσχετίζεται με την παχυσαρκία , σιδηροπενική αναιμία, τερηδόνα, καθυστέρηση ανάπτυξης , ανεπάρκεια σε ψευδάργυρο και ιώδιο.
Τα προγράμματα παιδικής διατροφής είναι σημαντικό να εστιάζουν στην:

  • Κάλυψη όλων των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών . Ιδιαίτερη έμφαση σε ασβέστιο, σίδηρο, ψευδάργυρο, βιταμίνη D και πρωτείνη.
  • Υιοθέτηση σωστής διατροφικής συμπεριφοράς. Οι διατροφικές συνήθειες έχουν καθοριστικό ρόλο για την μετέπειτα διατροφή του ως ενήλικας και συνεπώς για την διαχείρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους.
  • Εκπαίδευση των παιδιών για τις διατροφικες ομάδες και τα θρεπτικά συστατικά των τροφών.

Εγκυμοσύνη

Κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης το σώμα αλλάζει και το σωματικό βάρος της γυναίκας αυξάνεται. Η αύξηση αυτή του σωματικού βάρους είναι φυσιολογική και οφείλεται στο βάρος του μωρού ,στον πλακούντα και στην μήτρα , στα αυξημένα σωματικά υγρά, στην αποθήκευση λίπους , στην αυξημένη ποσότητα αίματος , στο αυξημένο βάρος του στήθους και στο αμνιακό υγρό.
Κάθε γυναίκα ανάλογα με το βάρος και το ύψος της έχει διαφορετικές ενεργειακές ανάγκες κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης. Αυτό σημαίνει ότι η συνολική αύξηση βάρους μπορεί να είναι μεγαλύτερη για μία γυναίκα με φυσιολογικό βάρος σώματος συγκριτικά με μια γυναίκα υπέρβαρη ή παχύσαρκη. Για περισσότερα πατήστε εδώ.

Ο έλεγχος του σωματικού βάρους είναι σημαντικός όχι μόνο για την μητέρα (μείωση κινδύνου για σακχαρώδη διαβήτη και υπέρτασης) ,όσο και για το μωρό καθώς τα τελευταία χρόνια έχει αναδειχθεί η σημασία της διατροφής κατά την εγκυμοσύνη για την υγεία του μωρού στα μετέπειτα στάδια της ζωής του. Συγκεκριμένα αυξάνεται ο κίνδυνος για εμφάνιση χρόνιων παθήσεων όπως υπέρταση, παχυσαρκία και καρδιαγγειακά νοσημάτα.

Η σημασία ενός προγράμματος ισορροπημένης διατροφής στην περίοδο της εγκυμοσύνης:

  • Διασφάλιση όλων των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών για την υγεία της μητέρας και του εμβρύου. Από το 2ο τρίμηνο και μετά οι ανάγκες σε μακροθρεπτικά συστατικά, σε μεταλλικά στοιχεία και βιταμίνες αυξάνονται.
  • Βελτίωση των διατροφικών συνηθειών για την διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους σώματος ή για την πρόληψη από την παχυσαρκία. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η αλλαγή των διατροφικών συνηθειών και του τρόπου ζωής είναι βασικά συστατικά για την διαχείρηση σωματικού βάρους.

Θηλασμός

Η διατροφή στην περίοδο του θηλασμού είναι εξίσου σημαντική καθώς όπως και στην εγκυμοσύνη υπάρχουν αυξημένες ανάγκες σε μικροθρεπτικά και μακροθρεπτικά συστατικά για την υγεία της μητέρας και του βρέφους. Ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής παρέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται στην περίοδο της γαλουχίας, όπως επαρκή κάλυψη υγρών, ενέργειας ασβεστίου και φυλλικού οξέους .
Ο Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO) συστήνει το μητρικό θηλασμό για τους έξι πρώτους μήνες τουλάχιστον.

Αθλητική διατροφή

Η αθλητική διατροφή είναι ένας τομέας ο οποίος απασχολεί αρκετά την επιστημονική κοινότητα. Είναι πλέον γνωστό ότι η διατροφή :

  • επηρεάζει την απόδοση της σωματικής άσκησης
  • σχετίζεται με πιθανή έλλειψη θρεπτικών συστατικών (όπως μετάλλων και μακροθρεπτικών συστατικών) όταν οι ανάγκες σε ενέργεια αυξάνονται.
  • Συνδέεται στενά με την απώλεια ή αύξηση βάρους σε αθλήματα με μεγαλύρες απαιτήσεις.

Οι συνεδρίες περιλαμβάνουν λήψη ιστορικού (διατροφικές συνήθειες, πρόγραμμα προπόνησης) ,λιπομέτρηση μέσω βιοηλεκτρικής εμπέδησης και μετρήσεις με δερματοπτυχόμετρο.
Ακολουθεί η αξιολόγηση σύστασης σώματος (λιπώδη μάζα, άλιπη μάζα σώματος) και ο σχεδιασμός διαιτολογίου σύμφωνα με τις ανάγκες του ατόμου.

iconΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ

Απαραίτητο συστατικό για την επιτυχία ενός προγράμματος πέρα από τον συνδυασμό ισορροπημένου διαιτιολογίου και φυσικής δραστηριότητας είναι και τα σταδιακά βήματα για την τροποποίηση της σκέψης και αλλαγή στον τρόπο ζωής.

Η σύγχρονη μεσογειακή πυραμίδα (Fundaciόn Dieta Mediterranea) έχει πλέον ενσωματώσει στην βάση της πυραμίδας στοιχεία από την κοινωνική ζωή όπως η συντροφικότητα και η υποστήριξη από το περιβάλλον του ατόμου. Εντάσσει την διατροφή ως ένα τρόπο ζωής για το σήμερα.

Συγκεκριμένα οι συνεδρίες δίνουν έμφαση σε:

  • Στόχοι – κίνητρα για την απώλεια βάρους.
  •  Σχεδιασμός διατροφικών συνηθειών και σταδιακή τροποποίηση.
  •  Εικόνα σώματος – ενίσχυση αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης.
  •  Ημερολόγιο καταγραφής τροφίμων για αυτο-αξιολόγηση και συνειδητοποίηση.
  •  Αξιολόγηση διατροφικής συμπεριφοράς (με μεγαλύτερη έμφαση στα παιδιά και εφήβους)

diatrofiki-symvoyleftiki-sxediagramma