ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ : ΡΟΛΟΣ ΓΟΝΕΩΝ

Όλοι γνωρίζουμε καλά ότι η διατροφή κατά την παιδική ηλικία αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την σωστή ανάπτυξη του παιδιού. Ο οργανισμός έχει συγκεκριμένες ανάγκες σε ενέργεια και σε θρεπτικά συστατικά καθώς το σώμα αλλάζει και αναπτύσσεται. Η διατροφή συμβάλει στην ανάπτυξη του εγκεφάλου, των οργάνων καθώς και στήν αύξηση της οστικής μάζας. Μία μη ισορροπημένη διατροφή ( δηλαδή έλλειψη μικροθρεπτικών και μακροθρεπτικών συστατικών ή διατροφή πλούσια σε λίπη και ζάχαρη ) έχει βρεθεί να συσχετίζεται με την παχυσαρκία , σιδηροπενική αναιμία, τερηδόνα, καθυστέρηση ανάπτυξης , ανεπάρκεια σε ψευδάργυρο και ιώδιο.

Ο ρόλος των γονέων

Η οικογένεια έχει σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση των διατροφικών συνηθειών ενός παιδιού. Ιδιαίτερα κατά την προσχολική και νηπιακή ηλικία το παιδί καλλιεργεί συνήθειες, μιμείται τους γονείς στο τραπέζι και σχηματίζει εντυπώσεις και πρότυπα σχετικά με το φαγητό. Οι γονείς είναι υπεύθυνοι για την αγορά των τροφίμων και την προετοιμασία του φαγητού του παιδιού. Οι ετικέτες τροφίμων είναι ένας χρήσιμος οδηγός για να ενημερωθούμε για το περιεχόμενο ενός τροφίμου. Ας αφιερώσουμε λίγο χρόνο παραπάνω στο σουπερμαρκετ πριν αγοράσουμε ένα προιόν που είδαμε σε διαφήμιση ή που προωθείται ως “ιδανικό” για τα παιδιά.

 ΤΑ «ΝΑΙ»

  1. Καταναλώστε φρούτα ,λαχανικά και τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες με τα γεύματα ή τα σνακ σας. Προκαλέστε τα παιδιά να σας μιμηθούν.
  2. Διατηρήστε σταθερές απόψεις και υιοθετήστε σταθερό πρόγραμμα γιατην διατροφή του παιδιού.
  3. Ψωνίστε φαγητό και τρόφιμα μαζί τους και εξηγήστε την προέλευση κάθε τροφίμου.
  4. Γίνετε δημιουργικοί στην κουζίνα και αφήστε τα παιδιά να σας βοηθήσουν. Ετοιμάστε ένα φαγητό με λιγότερες θερμίδες συγκριτικά με το έτοιμο.
  5. Συνδυάστε ένα “δύσκολο” τρόφιμο με ένα τρόφιμο που το παιδί προτιμά. Να αποφύγετε τρόφιμα που δεν συνίστανται σε τακτική βάση.
  6. Ανταμείψτε τα παιδιά για την συμβολή τους στην κουζίνα και τις επιτυχίες τους.
  7. Επιδιώξτε τα οικογενειακά γεύματα φροντίζοντας το κλίμα γύρω από το τραπέζι να είναι ευχάριστο.
  8. Προγραμματίστε το εβδομαδιαίο μενού της οικογένειας με ποικιλία τροφών , προκειμένου τα παιδιά να εξοικειώνονται με διαφορετικές γεύσεις.
  9. Να είστε σωματικά ενεργοί . Ενθαρρύνετε τη φυσική δραστηριότητα. Περπατήστε , τρέξτε και παίξτε μαζί τους, αντί να κάθεστε στο περιθώριο.
  10. Ενισχύστε την αυτονομία και αυτοπεποίθηση του παιδιού. Είναι απαραίτητες δεξιότητες για την ισορροπημένη σχέση απέναντι στο φαγητό .
  11. Γίνετε ένα καλό υγιεινό πρότυπο. Τα παιδιά μαθαίνουν μέσω της μίμησης. Το “Κάνε αυτό που κάνω” αντί για “κάνε αυτό που σου λέω” αποδίδει καλύτερα!

 

ΤΑ «ΟΧΙ»

  1. Η χρήση της τηλεόρασης/computer games να μην γίνεται περισσότερο από 2 ώρες/ ημέρα. Περιορίστε τον χρόνο παρακολούθησης τηλεόρασης. Επίσης αποφύγετε το οικογενειακό γεύμα να γίνει με αναμμένη τηλεόραση.
  2. Εμπιστευτείτε το ένστικτο της πείνας του παιδιού. Μην επιμένετε να τελειώσει το πιάτο του εάν δεν το επιθυμεί. Διδάξτε του , να σερβίρεται μόνο του , βάζοντας τη σωστή ποσότητα φαγητού.
  3. Τα αναψυκτικά και τα κάθε λογής έτοιμα ροφήματα αυξάνουν αρκετά την θερμιδική ημερίσια πρόσληψη. Να αντικαταστήσετε με φρούτα ή χυμούς και σπιτικά smoothies από φρέσκα φρούτα και λαχανικά (πλούσια σε θρεπτικά συστατικά για την ανάπτυξη του παιδιού).
  4. Οι γονείς δεν πρέπει να χρησιμοποιούν το γλυκο ως επιβράβευση. Τα παιδιά αυτόματα καταλαβαίνουν ότι αυτά τα τρόφιμα είναι τα “καλά”.
  5. Το παιδί δεν πρέπει να ακολουθεί “δίαιτες αδυνατίσματος”. Αντιθέτως ,αυτό που χρειάζεται είναι να αλλάξει τις διατροφικές του συνήθειες και να είναι σωματικά ενεργό. Το παιδί βρίσκεται σε περίοδο ανάπτυξης οπότε χρειάζεται ενέργεια και συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά (μακροθρεπτικά και μικροθρεπτικά) . Συνεπώς ένα υποθερμιδικό διαιτολόγιο δεν είναι ιδανικό για απώλεια βάρους στην παιδική ηλικία.

    Περισσότερα δείτε και στο βίντεο , όπου παρουσιάσαμε το θέμα στην εκπομπή «Στο Κόκκινο» στην Νέα τηλεόραση Κρήτητης.